Na tle mieszkańców innych państw UE poziom kompetencji cyfrowych Polaków nadal pozostaje niski – wynika z ostatnich danych Eurostat. Zaledwie 44,3 proc. Polaków w wieku 16–74 lat deklaruje posiadanie przynajmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, co stawia nas w niechlubnym rzędzie z krajami takimi jak Bułgaria i Rumunia. Wzrost kompetencji cyfrowych wydaje się kluczowy dla cyfryzacji gospodarki oraz wzrostu produktywności przedsiębiorstw.
Komisja Europejska stworzyła w 2014 roku Indeks DESI, czyli indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego, który monitoruje postępy cyfrowe w państwach członkowskich. Wyniki badań z 2023 roku pokazują, że w Polsce tylko 20 proc. obywateli posiada ponadpodstawowe umiejętności cyfrowe. W porównaniu do średniej europejskiej 55,65 proc., Polska wypada wyjątkowo słabo. Eksperci wskazują, że jednym z głównych czynników wpływających na niską cyfryzację jest brak umiejętności wśród obywateli, co spowalnia rozwój firm i innowacji.
Przemysław Kania, dyrektor generalny Cisco Polska, zwraca uwagę, że małe i średnie przedsiębiorstwa borykają się z trudnościami w implementacji nowych technologii, co jest główną barierą zgłaszaną przez przedsiębiorców. Z danych Eurostatu wynika, że w Polsce tylko 2,9 proc. MŚP korzysta z rozwiązań związanych ze sztuczną inteligencją, natomiast średnia unijna to 7,4 proc. Obywatele w wielu przypadkach nie są jeszcze gotowi na szeroką adaptację tych technologii.
Kania podkreśla, że w porównaniu do innych krajów, Polska ma potencjał, aby stać się liderem w adaptacji sztucznej inteligencji. Kluczowe jest jednak, aby wszyscy Polacy zyskali przynajmniej podstawowe umiejętności cyfrowe, co przyczyni się do wzrostu produktywności i rozwoju gospodarczego kraju.
Rząd polski także podejmuje działania w celu poprawy kompetencji cyfrowych obywateli. Ministerstwo Cyfryzacji wprowadza program „E-kompetencje”, który ma na celu przeszkolenie około 254 tys. Polaków, w tym nauczycieli i urzędników. Dodatkowo, Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad aktualizacją Programu Rozwoju Kompetencji Cyfrowych oraz Strategii Cyfryzacji Polski do 2035 roku. Celem jest, aby do 2035 roku 85 proc. obywateli miało przynajmniej podstawowe umiejętności cyfrowe.
W obszarze nauki i technologii firmy takie jak Cisco organizują programy edukacyjne, które mają na celu zwiększenie kompetencji cyfrowych. Działania te są niezbędne, aby nadrobić zaległości w porównaniu do innych krajów europejskich. Kania zwraca jednak uwagę, że kluczowe jest, aby poprawa cyfryzacji w Polsce dotyczyła szerokiej grupy obywateli, a nie tylko nielicznych firm technologicznych.
na podstawie Newseria.pl, fot. Newseria.pl